Reisdag naar Merida en Happy Hour

19 mei 2018 - Mérida, Spanje

Reisdag van Salamanca naar Merida met afstand van 284 km.

Om 09.00 uur verlaten we de camping. Het is droog maar nog wel bewolkt  Als we de stad zijn uitgereden gaan we via het plaatsje Arapiles met flink wat verkeersdrempels door binnenwegen naar de A66 en rijden in een dikke mist. Als we de snelweg oprijden is de mist verdwenen. Het is een heel rustige 2 baans-weg met weinig verkeer.

We rijden door een heel wisselend landschap. Dan weer vlak en dan weer heuvelachtig met stijgen en dalingen van ca 5%. De eerste grote stad op deze weg is Caceres.

Ongeveer 10 km voor deze stad zien we  hoge bergen, waar zelfs nog sneeuw op ligt. Het is een wintersportplaats. De hoogste berg die we over zijn gegaan was ca 1200 meter.

Onderweg zijn weinig parkeergelegenheden om even te stoppen. We rijden door tot het voorlaatste benzinestation op deze weg, voordat we de N630 oprijden.

Op deze parkeerplaats stoppen meerdere deelnemers om te tanken of om iets te nuttigen. Er is niet zo heel veel parkeergelegenheid, maar ik kan onze auto-caravan combinatie achteruit tussen de vrachtauto’s manoeuvreren. Als Dineke bezig is met  koffie zetten in de caravan, loop ik daar wat in het rond en zie enkele palen met ooievaarsnesten op ca 200 meter afstand. Natuurlijk maak ik daar ook enkele foto’s met een fraai berglandschap op de achtergrond. Het is duidelijk te zien dat er jongen in het nest zijn en ook de mannetjes ooievaar met voedsel strijkt er even neer  om de jongen te voeren. Het vrouwtje is zo te zien blij , want ze klepperen er samen aardig op los.

Als we het parkeerterrein afrijden en 10 km verder de N630 oprijden bij het bord Canaveral , komen we op een landschappelijk mooie weg terecht , die in het begin nog vrij smal is en door dorpjes slingert. Al vrij snel zien we rechts van de weg een groot stuwmeer met ook daar weer gevaarlijke bochten. Er is jammer genoeg geen plek om even te stoppen. Gelukkig maakt Dineke uit het raam van de auto toch nog enkele foto’s.

We hebben er dan 4 uur rijden opzitten. Onderweg is het mooi weer met een  heerlijke buitentemperatuur om te rijden. Zo rond de 22 graden.

Via de N-weg moeten weer eerst nog een stukje de A5 op rijden  om dan geheel links van deze weg af te slaan bij afslag 617 om naar Merida te rijden. Eenmaal bij en in deze stad moeten er een aantal rotondes genomen worden om even later deze stad weer uit te rijden naar de Camping Merida, die overal goed is aangegeven met aanwijsborden.  Het is dan nog een klein stukje rijden voor we het bord van de camping zien.

Als we de camping oprijden is het daar bijzonder druk, want een grote groep zigeuners met dubbel-assige luxe Fendt caravans verlaat deze camping.

Als de hele horde weg is kunnen we de campingplek oprijden door een smalle toegangshaag. We gaan aan het eind van deze plek staan, heerlijk in de zon, want die is volop gaan schijnen deze dag.

Als alles eenmaal op zijn plek staat pak ik mijn camera om de boven ons cirkelende roofvogels te fotograferen.  Een genot om deze vogels te zien vliegen, dan weer heel hoog en dan weer laag op zoek naar een prooi.

Om 17.00 sluiten we deze dag af met een gezamenlijke Happy Hour en kunnen terugzien op een mooie dag.

1. Tien en Ton:
    20 mei 2018
    Weer mooie plaatjes, als ik de foto’s zie krijg ik heimwee naar dat land. En de temperatuur gaat ook de goede kant op zie ik top👍
  2. Greet:
    21 mei 2018
    Weer een mooie reis zo te lezen. Veel plezier samen🖐
  3. Anneliese peters:
    23 mei 2018
    Guus geweldig jou opnamens.