3 juni 2018 - Reisdag van Ronda naar GÜEJAR SIERRA

3 juni 2018 - Güejar Sierra, Spanje

Vandaag rijden we vanaf de camping in Ronda naar GÜEJAR SIERRA (bij Granada). Volgens het reisboek is het een afstand van 204 km. Ook mijn TomTom geeft dit aan.  Dan moet het goed zijn.

We zijn om 07.15 uur opgestaan.  Buiten is het zonnig maar nog wel fris. Het weer voor vandaag ziet er goed uit als we Weeronline mogen geloven.

Om van onze campingplaats te vertrekken is het noodzakelijk dat de caravan eerst van zijn plek wordt gereden met de mover.

Het is wat manoeuvreren van vooruit en achteruit om op het smalle campingweggetje te komen, dat lichtjes omhoog loopt. Dus enige voorzichtigheid geboden met het aankoppelen.

We krijgen wat hulp, want de caravan loopt steeds lichtjes achteruit. Met enig duwwerk lukt het.

Voor ons zijn nog enkele deelnemers bezig ook deze klus te klaren. Het is even wachten voor we om 09.15 uur de camping kunnen verlaten.

Vanwege bijzondere rotonde constructies in Ronda is het goed opletten om steeds de juiste afslag te nemen voor we op de A367, het eerste gedeelte van de route rijden. Een afstand van 45 km. Een prachtige omgeving met glooiend landschap met graanvelden en olijfboomgaarden.

Daarna moeten we andere wegen volgen. Eerst de A357 en kort daarna de A384. Ook hier is de omgeving schitterend mooi.

Bij 85 km moeten we de A92 oprijden, een vierbaansweg, richting Granada. Het is een weg met flinke lange stijgingen en dalingen van 5%-7%.

Bergop niet harder dan 70km en bergaf blijf ik in de 3e versnelling 80km per uur rijden. Remmen op de motor met af en toe even iets bijremmen als het te hard gaat.

Bij ca 130 km rijden gaan we de weg af voor een koffiestop en belanden op een grote parkeerplaats bij een benzinestation, waar ook enkele andere deelnemers voor ons zijn gestopt.

Na een stop van 20 minuten rijden we weer verder richting Granada/Sierra Nevada om bij het plaatsnaambord Sante Fe de A92 op te rijden met zicht op de stad.

Dan verlaten we deze weg om in te voegen op de vierbaansweg A902 om even verder weer een andere weg (A395) te nemen richting Sierra Nevada.

In de verte zien we al reusachtige bergen liggen met sneeuw op de toppen.

Deze weg moeten we weer verlaten om via slingerende en stijgende weg van ca 7 km de camping Las Lomas te bereiken in het plaats Güéjar-Sierra.

Daar aangekomen moeten we even geduld hebben want er moet nog een caravan aangehaakt worden die de camping moet verlaten. Dan krijgen we onze plek te horen. Het blijkt voor de meeste deelnemers niet eenvoudig om op het toegangsweggetje de caravan op zijn plaats te krijgen.

Wie geen mover op de caravan heeft moet de hulp inroepen van sterkte mannen en vrouwen om deze om zijn plaats te duwen.

Als ik mijn caravan heb losgekoppeld van de auto is het alleen mogelijk om de plek achteruit op te rijden. De plek is wat hoger gelegen. Het lukt van geen meter om die daar heen te manoeuvreren. Ondanks het feit dat het neuswiel al in de laagste stand is gezet, raakt de achterkant van de caravan de grond. Er moet dus een andere plek worden gevonden.

De caravan moet weer opnieuw worden aangekoppeld en de band vrijgemaakt worden van de mover.

We krijgen dan een mooie plek aangewezen. Daar aangekomen herhaalt zich het ritueel van de mover op de band zetten en het loskoppelen van de auto. Dat blijkt ook nog niet zo eenvoudig op een stijgende weg, want bij het opdraaien van het neuswiel gaat de auto mee omhoog.

Met enige toegesnelde hulp lukt het dan toch om de caravan los te koppelen en op zijn plaats te zetten. Wat is het toch heerlijk als je zo veel hulp krijgt.

Als alles op zijn plekkie staat, d.w.z. de poten zijn uitgedraaid en gas en licht is aangesloten, om een heerlijk, nog van huis meegebracht,  koud biertje nemen.

Als ook Dineke haar klussen in de caravan heeft volbracht gaan we op onderzoek uit naar het sanitair gebouw. Het ziet er allemaal schoon en schitterend uit. Als we dan even doorlopen hebben we een prachtig uitzicht op een stuwmeer met de besneeuwde bergen in de achtergrond.

Om 17.00 uur is er weer een Happy Hour, waar iedereen zijn verhaal  en belevenissen van deze dag kwijt kan. Altijd weer een gezellig moment. Voordat we weer terugkeren naar onze caravan krijgen we nog van onze  toeristische begeleiding  te horen hoe laat onze bus morgen vertrekt voor een excursie naar Granada , waar weer het een en ander op het programma staat.

Het was vandaag een een heerlijk zonnige dag met aangename temperatuur.

Dan  gaan we lekker eten en maak ik mijn verhaal voor deze dag, nadat we beiden even lekker de benen op de bank hebben gestrekt voor een kort rustmoment.

De camping ligt op een hoogte van 1000 meter.

1. Tien en Ton:
    3 juni 2018
    Als ik dat zo Lees is het wel werken met zo’n caravan 😉 ik hoop dat jullie ook nog een beetje genieten 😊waar je nu naar toe gaat is het hartsikke mooi👍🏻
  2. Anneliese peters:
    4 juni 2018
    Guus als ik dat zo lees het is prachtig om te zien. dan ben je blij om rust te krijgen.

is nog al veel te doen .nou ik zou bang worden die maneuvers wens jullie een goede reis