8 juni _ Excursie met bus naar Murcia

8 juni 2018 - Murcia, Spanje

Vandaag gaan we met de bus vanaf de camping naar Murcia.

We verzamelen bij de vlag van de ANWB, die staat opgesteld bij de toeristische leiding  en lopen gezamenlijk naar de entree van de camping, waar we met de bus om 09.00 uur vertrekken.

We staan op een grote camping met veel faciliteiten maar onze plekken zijn een eindje lopen naar  receptie, winkeltjes etc. en de parkeerplaats voor de bus. Onze gids voor vandaag is een Engels sprekende man, waarvan ik de naam niet  meer heb onthouden.

Onze eerste bezienswaardigheid is een bedevaartkapel op een hoog gelegen berg die uitkijkt over de stad Murcia. De busrit er naar toe is ¾ uur rijden. Overal langs de route zien we veel jonge aanplant van consumptiedruiven,  die allemaal bewaterd worden, want het is hier normaal altijd droog en warm. De gids vertelde dat het hier in deze buurt maar heel weinig regent, maar de afgelopen week had het er behoorlijk geregend. Het weer is totaal van slag.

We rijden buiten de stad Murcia om ( ruim 400.000 inwoners) , naar de kapel. Die zie je al vanuit de verte liggen.  Het laatste stukje via smalle straatjes de berg op. Daar heb je een prachtig uitzicht op de stad.

Nadat de gids het een en ander heeft verteld, bezoeken we deze kapel en gaan aansluitend op het terras koffiedrinken.

Om 11.00 uur rijden we naar het centrum van de stad en wandelen dan naar het plein waar de Kathedraal van Santa Maria gelegen is.

Een monumentale, imponerende  kathedraal met meerdere kapellen.  Net als alle andere kerken vol met pracht en praal, zoals beelden, schilderijen en gouden versieringen. Ik ervaar het als een overdaad van rijkdom,  die schril afsteekt tegen de vele armen.

Je ziet hier dan ook nog veel bedelaars bij deze kerk.

Daarna wandelen we naar het Real Casino de Murcia. Bij het horen van deze naam denk je meer aan een ander Casino, waar gegokt wordt.  Maar dat is het niet. Je ziet een prachtig gebouw met prachtige zalen. Het is meer een museum om te zien hoe het vroeger was, met prachtige zalen, oude bibliotheek en vooral veel  prachtige beelden van vooral blote  mannen, waaraan menige vrouw zich stilletje vergaapt.

Na dit bezoek gaan we om 13.30 uur lekker buiten lunchen. Dit keer is de hoofdschotel paella  met keuze vis of kip. Op de tafels staan karaffen met wijn en flessen water. Wij kiezen voor een lekker biertje. We krijgen een bierfles 70 cl. Van een lokaal merk bier.  Bierglazen zijn er niet . We gebruiken de wijnglazen. Het smaakt mij best.

Daarna is er voor een ieder gelegenheid om nog de stad in te gaan. Maar de meesten zoeken een terrasje op,  want het is behoorlijk warm in de zon.   De temperatuur is intussen opgelopen naar ruim 30 graden.

Om 16.00 uur rijden we met de bus weer terug naar de camping. Als we uitstappen zijn we dichtbij de winkel om al vast enige boodschappen te doen. Dan is het ruim 5 minuten wandelen naar de campingplek .

Morgen hebben we een vrije dag waar we zelf invulling aan kunnen geven. Er moet in ieder geval nog een klein wasje worden gedaan.  Wat we verder gaan doen zien we morgen wel.