27 Mei - uitstapje naar Tarifa met boottocht in Straat van Gibraltar

27 mei 2018 - Tarifa, Spanje

Vandaag is het een vrije dag, waar je zelf invulling aan kan geven.

Met 13 andere deelnemers hebben we afgesproken om af te reizen naar het zuidelijkste puntje van Spanje, de plaats Tarifa.  Hier is ook de oversteek naar Marokko.

Op het programma staat een boottocht gepland  in de Straat van Gibraltar om dolfijnen en walvissen te zien, als we de folder mogen geloven.

Het is een uurtje rijden vanaf de camping over de autoweg. Ik kan niet met de eigen auto, want mijn accu staat leeg. Dat heb je als je 75 bent geworden en vergeet om de sleutels uit het contactslot van de auto te halen. Hoe kan zo iets nou gebeuren. Ik wilde  alvast de TomTom instellen maar die was leeg, dus instellen op de accu  van de auto. En dan breng je de TomTom weer in veiligheid maar vergeet je het contact in de auto af te zetten. En daar kan dat beestje niet tegen. . Dom, dom, dom

Maar gelukkig konden we meerijden met een ander echtpaar.

Als we wegrijden is het nog bewolkt en maar 19 graden. Als we ongeveer een half uur onderweg zijn wordt de lucht al donkerder en donkerder en ja hoor  er vallen ook een paar spetters. Dat is gelukkig maar van korte duur, want even verder zien we de blauwe lucht verschijnen als we de plaats Tarifa naderen. Dan is het zoeken naar de haven. Geen mens daar spreekt Engels. Dus moet je alles maar met gebaren duidelijk zien te maken.

Maar het lukt om  op een betaalde parkeerplaats bij de haven de auto’s te stallen. Heel krappe plaatsen. Dan zoeken waar de boot ergens vertrekt. Ook dat is effe zoeken, maar we vinden een kantoortje waar je kaartjes kunt kopen. Als we de boot van de folder willen boeken is dat pas om 15.30uur. Veel te laat. We hebben geluk bij een ander kantoortje waar er nog voor 15 plekken plaats is. Het is wel een kleinere boot, maar wel zeewaardig.

De dame van het kantoortje is allervriendelijkst en geeft ook nog uitleg wat we zoal kunnen zien. Beloven kan ze niets.

Deze boot vertrekt om 12.30u. We hebben dan nog tijd genoeg om eerst op een terrasje koffie te drinken. Je bent dan niet meer dan  € 1,50 per persoon  kwijt.

Er is met de dame afgesproken ,dat we om 12.00uur bij het kantoortje van de rederij verzamelen.

Deze aardige dame brengt ons persoonlijk naar de boot. Deze is niet al te groot en er gaan nog andere gasten mee aan boord.

Als de boot de haven uit vaart gaat het full speed de zee op. We krijgen aan boord nog een korte uitleg wat we eventueel kunnen zien. Maar garanties zijn er niet.  De schipper van deze boot zet koers richting Marokko, waar voor de kust  dolfijnen en potvissen  moeten zijn.

En ja hoor, na drie kwartier varen,  zien we in de verte het spuiten van een potvis. En naarmate we steeds dichterbij komen,  zien we de eerste rugvin verschijnen van een potvis.  Iedereen heeft de camera in de aanslag  en helt naar stuurboord om de eerste exemplaren waar te nemen.

Wat een fantastisch gezicht om deze beesten van zo dichtbij te kunnen bekijken. Ja ze verblijven op grote diepte; de zee is daar 1000 meter diep.

Deze beesten moeten op zijn tijd naar boven om adem te halen en blijven dan ongeveer 10 minuten als spuitend aan de oppervlakte zwemmen.

Een genoegen om te zien en dan duiken ze weer de diepte in. We hebben het geluk dat één van de potvissen de boot van dichtbij wilde bekijken. En ja hoor , het beest duikt voor ons langs onder de boot door. Dan is het fotograferen en filmen door de aanwezigen op de boot.

Ja we boffen ook nog want het weer is werkelijk fantastisch. Ruim drie kwartier is de boot daar langzaam gaan varen. In de verte zie je de rugvinnen steeds opduiken. Enkele van ons hebben ook nog dolfijnen zien zwemmen. Helaas heeft niemand die kunnen fotograferen.

Na 2-1/2 uur varen zijn we weer terug in de haven en hebben genoten van een prachtige boottocht. Voordat we weer terugrijden gaan we nog even bij een restaurantje langs om wat te drinken.

Ik kan een biertje nemen want ik hoef niet te rijden.  Ja en ook een biertje kost hier overal maar € 1,50

Ik laat het bij 1.

Tevreden en voldaan keren alle deelnemers terug naar de camping.

1. Arja:
    28 mei 2018
    Mooie foto's en bekende locaties 👌
  2. Tien en Ton:
    30 mei 2018
    Heel appard het zien van die grote,vissen cq zoogdieren,het zijn weer mooie plaatjes.groetjes aan Dinesen en nog veel plezier met de groep👍
  3. Anneliese peters:
    30 mei 2018
    Guus geweldige plaatjes.ik heb op een van jou foto.s ook dolfijnen. Gezien zeker door iemand anders genomen. Nou ik geniet gewoon mee..fantastisch.ja beetje dom.kan gebeuren dat de accu .het begeeft.