24 Mei - Excursie naar Cordoba

24 mei 2018 - Córdoba, Spanje

Pas om 08.30 opgestaan. Het is een bewolkte lucht met enkele regenspetjes. Het is 22 graden buiten. De leiding heeft ons op deze 1e Pinksterdag getrakteerd op een gezamenlijk ontbijt, waarvoor wij om 09.30 bij elkaar zouden komen en ieder zijn stoel en tafeltje mee zou nemen.

Maar het ongewisse weer van hedenmorgen heeft de leiding doen besluiten om een andere locatie  te kiezen op een overdekt gedeelte bij de receptie.

Intussen was de lucht wat opgeklaard.

Het was weer een gezellige ochtend.

Om ongeveer 10.30 uuur ging een ieder weer terug naar zijn plek. De één om lekker in het zonnetje te zitten bij de caravan of camper, de ander om een bezoekje te brengen aan de stad Merida.

Het is een stad met oude bouwkunst, zoals een oude boogbrug over de rivier Guadiana.  Er zijn veel oude overblijfselen uit de tijd van het Romeinse keizerrijk.

Wij besluiten om een kort autoritje door deze stad te maken en de tank weer helemaal vol te gooien met benzine voor onze reisdag morgen naar Sevilla.

Ik heb toch nog wat mooie foto’s kunnen maken.

Eénmaal terug op de camping is nog net aangenaam weer , maar wel is de lucht helemaal dichtgetrokken.

Ik kan buiten op de laptop nog de foto’s van vandaag op het reisblog zetten en mijn reisverhaal van gisteren afmaken. In de verte horen we het donderen en even later ook bliksemen.

Binnen 10 minuten begint het te regenen en moeten wij noodgedwongen deze middag in de caravan doorbrengen, want de kans om nog buiten in de zon te zitten is voorbij.

Het is ongeveer 14.00 uur als het begint te regenen en gaat het er op momenten even heftig aan toe met bliksem en onweersknallen.

Verschillende deelnemers  verblijven op dat moment ergens in de stad. Als die nu maar regenkleding hebben meegenomen. Het boeltje bij de caravan is bij hen intussen lekker nat geworden.

Niets is zo veranderlijk als het weer.

Weeronline had ons ander weer voor deze dag voorspeld. Pas in de avonduren zou er regen kunnen vallen.

Wie zich buiten niet meer kan vermaken moet het deze dag maar binnen doen.

24 mei 2018

Vandaag staat op het programma een busexcursie naar Cordoba.

We zijn vroeg opgestaan , want de bus vertrekt om 08.30 vanaf de camping  Villsom in Dos Hermanas (ca 6 km vanaf Sevilla) . Een busrit van ongeveer 2 uur met een koffiestop onderweg. Onze gids voor deze dag is Giel,  die in Sevilla opstapt.   Het weer is op dat moment nog bewolkt, maar naarmate we dichter bij Cordoba komen is de lucht opgeklaard en de temperatuur gestegen naar rond 27 graden met zon.

Tijdens de busrit vertelt onze gids  o.a. over de ontstaansgeschiedenis van Cordoba, de derde stad van Andalusië  en krijgen we  uitleg over de bezoeken die we brengen aan de Joodse wijk met de Mezquita Moskee.

Dit is een uniek architectonisch monument van moskee en kathedraal.

De moskee heeft 860 evenwijdig geplaatste marmeren zuilen, die dubbele bogen ondersteunen met licht en schaduw inval.

Hier in Cordoba is de oudste moskee van Europa gebouwd en na Mekka de grootste.

De moskee heeft een unieke boogconstructie van marmer afkomstig van  oude Romeinse villa’s.

Met de herovering van Cordoba door de Christenen in 1236 wordt de moskee tot kathedraal gewijd. In het midden van de kathedraal een Gothisch kerkschip met Renaissance en Barok invloeden.

De prachtige klokkentoren is 93 meter hoog.

Als we daar aankomen zijn er al vele bussen met toeristen voor ons gearriveerd. We wandelen naar de ingang en gaan vandaar, o.l.v. de gids een wandeling maken door de Joodse wijk Juderia met een oude synagoge, die helaas wegens verbouwingswerkzaamheden niet bezocht kan worden. Na de wandeling brengen we een bezoek aan de Mezquita moskee, waar we een rondleiding krijgen van Antonia met uitleg in het Engels.

Hierna hebben we  rond 13.30u de lunch gebruikt, een specifiek gerecht uit Cordoba. Dit bestond uit gefrituurde aubergine-reepjes met honing, een soort gazpacho (een koude tomatensoep vermengd met verkruimeld brood), stierenstaart (ossenstaart) en een stuk koek toe met koffie.

Daarna is er nog gelegenheid voor een ieder om nog een vrije wandeling te maken, voordat we om 16.15 uur weer met de bus terug rijden naar de camping.

Wij maken een wandeling over de Romeinse brug over de Guadalquiver met een heerlijk verkoelend fris windje, waar ik foto’s maak.  Op de brug passeren ons een aantal ruiters in Spaanse kledij gestoken  en wandelen er dames in prachtige Spaanse kledij. Zie de foto’s.

Als we om 18.15u bij de camping aankomen is de lucht helemaal bewolkt en is de temperatuur terug gelopen naar 20 graden. We zijn nog maar net in de caravan of het begint lichtjes te regenen.

Morgen hebben we een vrije dag.

1. Tien en Ton:
    26 mei 2018
    Hebben wij ook gezien , er zijn indrukwekkende bouw kunsten bij.
  2. Hans:
    26 mei 2018