22 Mei - Excursie naar Sevilla

22 mei 2018 - Sevilla, Spanje

We hebben deze dag een busexcursie naar en door Sevilla.

Deze stad heeft het grootste historische  centrum van Europa en is de belangrijkste stad in Zuid-Spanje op het gebied van cultuur, politiek, economie en kunst.

Sevilla is de enige stad in Spanje met een binnenhaven,  omdat de Guadalquivir (rivier) een open verbinding met zee heeft. Er komen zelfs met een loods aan boord kleinere cruise-schepen.

Om 08.30 rijden we vanaf de camping naar het centrum van Sevilla. Daar aangekomen staat  gids Giel ons op te wachten. We krijgen allemaal oortjes in,  zodat we overal zijn uitleg goed kunnen horen. Gezamenlijk wandelen we naar het Plaza de Espana in het Maria Louise Park. Deze plek leent zich voor het maken van foto’s. Het is een halfrond bouwsel met aan weerszijde mooie torens. Overal staan koetsiers met hun paarden en rijtuigen gereed om met toeristen een ritje door de mooiste plekjes in de stad te maken. In het midden is een mooie fontein. Er zijn overal verkopende zigeuners  met souvenirs en andere handelswaar.   Op één van de trappen wordt een groepsfoto gemaakt.  Het gebouw is prachtig versierd met mozaïeken etc van elke grote stad in Spanje.

Na dit bezoek stappen we weer de bus in en worden we afgezet in het centrum bij een modern gebouw in de vorm van een grote paddenstoel.  Hier heeft de gids kaartjes gekocht en gaan we via een lift naar boven.  Vanaf deze paddenstoel heb je een prachtig uitzicht op de stad.

Dan heeft iedereen daarna de gelegenheid om ergens op een terrasje bij een groot plein koffie te drinken of te wandelen.

Dan staat de bus weer klaar om ons naar de kathedraal van Sevilla te brengen. Na de Sint Pieter in Rome en Saint Pauls in Londen is het de derde grootste kathedraal ter wereld.

Deze is gebouwd op de funderingen van een toenmalige grote moskee. Van die moskee zijn alleen de Patio  en de Giraldatoren behouden gebleven. Deze heb ik nog beklommen. Het zijn geen trappen maar vele hellingen die je moet nemen.  Zeer indrukwekkend om te zien hoe men vroeger te werk is gegaan.

De kathedraal bevat zowel Gotische als Barokke elementen. Met veel precisie en primitieve middelen is een prachtige kerk gerealiseerd. Voor het plein krijg je een blik op de oude stadspoort, die dateert uit de tijd dat de Berberse moslimdynastie nog in grote delen van Spanje de macht had.

Niet ver van de kathedraal hebben we een tapas lunch genuttigd.

In de middag heeft de bus ons afgezet bij het Alcazar, een toeristische trekpleister bij uitstek.

Van oorsprong was dit een oude Islamitische vestiging, die na de herovering van Sevilla op de Moren in 1250 is verbouwd tot een prachtig paleis in een bouwstijl waarin Moslim en Christelijke kunstvormen zijn verweven. Dit wordt ook wel de Mudéjar-stijl genoemd.

Er is een grote zuilengalerij met sierlijke bogen,  die via doorgangen in elkaar overlopen.

Heden ten dage logeert de Spaanse koning hier tijdens een bezoek aan de stad.

Om 18.00u worden we met de bus weer afgezet op de camping. Het was een mooie maar ook vermoeiende excursie. We hebben maar liefst 9,2 km gelopen door deze stad en 14 trappen bestegen, zo geeft mijn stappenteller aan.

9,2 km is tot stand gekomen na 11.138 stappen.

Ook op deze excursie heb ik weer veel foto’s gemaakt, waarvan een selectie is opgenomen in mijn reisblog.